Hola a tots i a totes!
Avui us vinc a parlar sobre la professional que vull ser. Per representar-ho, he decidit crear un personatge i dissenyar i confeccionar el seu vestuari. A més, ho he acompanyat d'aquest text on us explico punt per punt qüestions que sorgeixen a l'hora de reflexionar sobre el tema.
Us presento a Dode Du. He escollit aquest joc de síl·labes perquè emeten un so fàcil i amable, i a més, els infants dels que he pres cura em deien "Dode", ja que no eren capaços de pronunciar "Lore".
He vestit a Dode Du amb una faldilla de coneixements i conceptes, fent servir fulles de llibres que vaig llegir quan era petita i dibuixos que m'han fet nens al que he cuidat. A la part superior li he ficat una peça color pissarra, on podrem/poder guixar i plasmar totes les idees que ballin pel nostre cap.
El disseny del facepainting és del maquillador "dom.skii", em va inspirar molt quan el vaig veure i el vaig pintar partint de la sensació que em va transmetre, donant-li la següent interpretació; cada cop que agafo un pinzell i aquest em toca la cara, sorgeix un mar de colors que m'envolta i pel qual flueix tota la creativitat que vull desenvolupar i cultivar. Per últim, he coronat a aquest personatge amb un ornament integrat per alguns dels elements que m'ajudaran i m'acompanyaran en l'art d'ensenyar.
Per què he escollit aquesta carrera?
Recordo estar asseguda al meu pupitre quan anava a primària, concretament a classe d'anglès. I mentre sentia, però no escoltava a la mestra vaig pensar; "això no m'arriba, segur que hi ha un altra manera d'ensenyar. Quan sigui gran seré "profe" i aconseguiré que els meus alumnes estiguin motivats per aprendre". És un pensament molt maco, no? Doncs en això es va quedar, ja que no hi vaig tornar a pensar fins fa cosa d'un any. Quan vaig finalitzar els meus estudis de caracterització vaig estar treballant un any, però sabia que no era la meva vocació, per això vaig decidir començar el doble grau d'educació infantil i primària. Ja que després de pensar molt en el meu futur, aquell pensament de la Lorena de primària va tornar a mi. I em va emocionar moltíssim imaginar-me en un futur com a mestra. No ho vaig dubtar.
Què espero d'aquest grau?
Abans de començar la carrera estava una mica espantada, ja que no sabia com seria tornar a estudiar, i m'imaginava classes avorrides i molts exàmens. He d'admetre que en línies generals estic molt contenta i espero que la resta de cursos siguin igual d'enriquidors. A més, espero desenvolupar encara més la meva creativitat i adquirir eines i recursos que em puguin ser d'utilitat a l'aula. Espero seguir sorprenent-me cada dia a les classes amb nous aprenentatges i descobrir capacitats ocultes que no havia desenvolupat fins ara.
Quines són les principals competències i atributs per ser un bon professional?
Per mi, les principals competències i atributs per ser un bon professional són el compromís i la il·lusió, que el mestre visqui el treball amb passió, dedicació, empatia i determinació. Fer de l'aula un món de colors i fantasia, on l'aprenentatge sigui part d'aquest món creatiu. A més ha d'aportar una visió que ofereixi l'oportunitat perquè tothom descobreixi el seu potencial per a un futur sostenible i una vida amb dignitat i igualtat.
El mestre ha d'entendre la diversitat a l'aula i saber-la gestionar, a més de conèixer i respectar els diferents ritmes d'aprenentatge, partint sempre de les capacitats dels infants i no de les seves limitacions. Ha de considerar el punt de partida de cadascú, allò que un infant sap fer en un moment determinat del seu procés i allò que li ha de permetre avançar envers l'assoliment de noves fites i nous reptes, siguin els que siguin.
Com de conscient ets de les opcions formatives que has de fer per desenvolupar la teva carrera professional?
Pensava que tenia prou clar els passos que havia de seguir per desenvolupar la meva carrera professional. Estudiar els cinc cursos, escollint les optatives que considerés més adients, per tal d'adonar-me en què em vull especialitzar, i en funció d'això escollir un màster. I per últim, preparar-me i presentar-me a les oposicions per tal d'accedir a un lloc de treball. Però l'àmplia oferta formativa que ofereix aquesta carrera, m'ha fet reflexionar sobre les opcions que se m'escapen, perquè es pot aprofundir moltíssim en qualsevol camp, i hi ha moltíssims cursos formatius paral·lels a la formació universitària dels que puc extreure molts coneixements (p.e. el mètode Montessori). A més hem de tenir un compte que un/a mestre no hauria de deixar d'estudiar ni formar-se mai, el món, la societat i l'educació evoluciona, i hem d'evolucionar amb ells adaptant-nos i aprenent de les noves metodologies.
La meva carrera és coherent amb les meves creences i els teus valors?
La meva carrera és coherent amb les meves creences i els meus valors, i voldria reforçar aquesta afirmació amb una frase de Ghandi que m'agrada molt, la qual diu "mantén positivos tus valores, porque tus valores se convierten en tu destino". I, efectivament, si les persones cultivem i eduquem en valors, tindrem un futur més solidari, bondadós, honest, sensible, humil i respectuós (creences i valors que considero que tinc).
Jo personalment, vull ajudar a crear un món millor, ajudant i formant als nens com a persones i contribuir al progrés de la societat. Voldria afegir que soc ample de mires, ja que les creences limitades creen conflictes d'identitat que perjudiquen l'acompliment professional.
Tinc confiança a fer les tasques de manera eficient?
Tinc confiança a fer les tasques de manera eficient. Soc plenament conscient de les meves capacitats i l'experiència em reforça aquesta convicció. Anys enrere, tot i tenir aquesta certesa, durant el procés de realització d'un treball em sentia insegura, a mesura que anava avançant en aquesta tasca creixien les inseguretats i la por de no fer-ho bé o no assolir el resultat desitjat. Però alhora, sempre tenia la seguretat de saber que un cop ho hagués finalitzat, el resultat seria impecable. I aquest pensament, a poc a poc va anant guanyant a la inseguretat, i mentre estava realitzant alguna tasca i m'inundaven els pensaments negatius, em repetia "no ho pensis, saps que ets molt eficient i el resultat final t'agradarà". I així va ser fins que un dia em vaig adonar que feia molt de temps que no tenia aquells pensaments intrusius i que havia guanyat molta confiança.
Com podria millorar?
Per millorar i ser la meva millor versió, he de ser coneixedora d'allò que em limita i enfocar-me en el que m'empodera. D'aquesta manera puc millorar la meva capacitat de relacionar-me amb els altres animant-me a compartir les meves opinions i interessant-me per la dels altres. Ja que el fet d'interessar-se per un altra persona, farà que aquesta se senti escoltada, i reforçarà la idea que la seva opinió és important.
Que pots fer per millorar les habilitats que t'agradaria desenvolupar?
Per millorar les habilitats que m'agradaria desenvolupar és important identificar-les i dedicar temps i esforç a perfeccionar-les.
Una manera de fer-ho seria buscant informació, fent cursos, formant-me, llegint o apropant-me a gent que comparteixi aquestes habilitats i que em pugui transmetre coneixements. Sempre amb constància, pràctica, atenció i treball.
Com millorar la gestió de les relacions, ser conscient de les emocions i de les emocions dels altres per gestionar les interaccions amb èxit?
Per poder millorar la gestió de les relacions, hem de comprendre que tots tenim una sèrie de limitacions i condicionaments, si som conscients de les nostres emocions i entenem que estem condicionats, és possible que entenguem que els altres també els tenen i d'aquesta manera comprendre millor les seves emocions.
Quan un desitja que el tractin millor, o d'una manera determinada, ha de fer una petita reflexió i adonar-se'n que els altres també necessiten unes atencions determinades, comprensió i paciència. Totes les persones ho necessitem, i per tal de gestionar la manera en què interactuem amb èxit, hem de posar atenció a les necessitats de les persones que ens envolten i ser conscients tant de les seves emocions com de les pròpies. Assolint progressivament seguretat afectiva i emocional i anant formant una imatge positiva d'un mateix i dels altres.
Puc o vull millorar el meu aspecte, en general?
He estat pensant en què podria i voldria millorar del meu aspecte en general, i després d'una estona en blanc he arribat a la conclusió que de moment no canviaria res, deixant de banda la frase de "sempre es pot millorar", penso que forçar-me a trobar una cosa del meu aspecte físic que no m'agradi no és molt convenient. El que sí que puc fer és veure què és el que m'agrada més de mi mateixa i com puc potenciar aquest tret. Per suposat que al final trobaria alguna cosa que podria millorar, però al final, el què som no ho defineix l'aspecte. Sí que és important cuidar-lo, ja que la imatge que dones diu molt de tu, però no ens hem d'identificar amb aquesta imatge. Si busques millorar, comença sempre per l'interior.
Que pots fer per millorar el teu rol dins de la unitat familiar?
Per millorar el meu rol dins de la unitat familiar hauria d'aprendre a no carregar amb massa responsabilitats familiars o de la llar, ja que actualment no disposo del mateix temps del qual disposava mesos enrere, fet que dificulta que les pugui realitzar de manera eficaç i satisfactòria. Però em costa deixar d'assolir-les perquè com vaig esmentar a la primera entrada m'agrada ajudar a mons pares i ocupar-me dels quefers de la llar. Millorant la comunicació puc expressar aquesta preocupació als meus pares amb la finalitat de fer-los coneixedors d'aquest sentiment i adquirir un altre rol menys actiu però igualment compromès amb la unitat familiar.
Activitat: Desenvolupa un pla de superació acadèmica
He desenvolupat el següent pla de superació acadèmica, un pasapalabra.
Es tracta de reflexionar sobre una situació determinada en orde alfabètic, buscant solucions i identificant qualitats per a enfrontar-nos al repte. Després d’uns dies de pràctica, hauríem d’haver augmentat les paraules per lletra, i per tant, les qualitats i les possibilitats de solució. Augmentant així les eines amb les quals ens enfrontem al dia a dia amb major facilitat i consciència. Sentint-nos més segurs i augmentant l’autoestima com a resultat d’haver obtingut eixes eines.
Mitjançant aquest enllaç podreu visualitzar l'activitat.
Retroacció